اول نوامبر 2023- یک مطالعه ی مقطعی که اخیراً در مجله ی پزشکی بالینی منتشر شده است، بر اهمیت فعالیت بدنی و سبک زندگی سالم در میان بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، تاکید کرد.

محققان دریافتند که پلی نوروپاتی دیابتی (DPN) در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 (T1D) با یک عادت شخصی خوب برای فعالیت بدنی (PA) و کنترل متابولیک خوب، کمتر ایجاد می شود. آنها پیشنهاد کردند فعالیت بدنی متوسط تا شدید حداقل به میزان 600 دقیقه معادل متابولیکی کار((MET[1] در هفته ممکن است یک عامل محافظتی در برابر DPN باشد.

دکتر Simona Zaccaria، از دانشگاه Rome Tor Vergata، گفت: این مطالعه بر روی  90 بیمار بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1 نشان داد که در بیمارانی که به میزان 600 دقیقهMET  یا بیشتر در هفته فعالیت بدنی دارند، نسبت به همتایان خود با سطح آمادگی بدنی کم، خطر نوروپاتی دیابتی کاهش قابل توجهی داشت.

در حالی که اثرات مفید فعالیت بدنی بر نوروپاتی دیابتی بالینی در دیابت نوع 2 (T2DM) به خوبی شناخته شده است، وضوح کمتری در مورد مزایای فعالیت بدنیدر دیابت نوع 1 وجود دارد. بنابراین، دکتر زکاریا و همکارانش قصد داشتند ارزیابی کنند که آیا نگرش شخصی به فعالیت بدنی ممکن است بر بروز پلی نوروپاتی دیابتی در دیابت نوع 1 به خوبی کنترل شده، تأثیر بگذارد.

در مجموع 90 بیمار مراجعه کننده به کلینیک سرپایی فناوری دیابت در این مطالعه وارد شدند. بر اساس معیارهای تشخیصی اجماعی تورنتو، ابتلای افراد بهDPN  مورد بررسی قرار گرفت. فعالیت بدنی با استفاده از پرسشنامه بین المللی فعالیت بدنی ارزیابی شد.

بر اساس این مطالعه، محققان یافته های زیر را گزارش کردند:

· میزان فعالیت بدنی در 21.1 درصد از افراد کم، در 42.2 درصد از افراد متوسط و در 36.7 درصد از افراد بالا بود.

· بر اساس معیارهای تورنتو، ابتلای افراد بهDPN  به دو دسته تقسیم شد: دسته اول بدون DPN یا ممکن است به DPN مبتلا باشند(63.3%) و دسته دوم با DPN قطعی یا محتمل(36.7%).

· آزمون χ2 بر روی گروه‌های PA و دسته‌هایDPN ، تفاوت آماری معنی‌داری را برای نوروپاتی کمتر در بیماران متعلق به گروه فعالیت بدنی متوسط/بالا نشان داد.

· انجام حداقل 600 دقیقه MET در هفته یک عامل محافظتی در برابر شروع DPN بود (نسبت شانس 0.221)

این مطالعه نشان داد که نگرش شخصی نسبت به فعالیت بدنی ممکن است از شروع DPN جلوگیری کند یا آن را به تأخیر بیاندازد، و یک ورزش متوسط حداقل 600 دقیقه MET در هفته ممکن است از شروعDPN  جلوگیری کند. در این مقاله آمده است که عوامل خطر اصلی بیماری هایقلبی عروقیبا عوامل خطر توسعه پلی نوروپاتی یکسان هستند.

محققان نوشتند: برای تایید این داده ها به مطالعات بیشتر با یک نمونه بزرگتر و زمان طولانی تر، نیاز است.

آنها پیشنهاد کردند: اکنون بهتر است، بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 برای شروع فعالیت بدنی زودهنگام و انسولین درمانی به عنوان بخشی از برنامه درمانیشان و جلوگیری از عوارضی که ممکن است در طولانی مدت به دلیل این بیماری ایجاد شود، آموزش ببینند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/good-personal-habit-of-exercise-may-protect-against-development-of-diabetic-polyneuropathy-in-type-1-diabetes-119615



[1]در اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی MET(معادل سوخت و سازی) به نسبت نرخ متابولیک کار به نرخ متابولیک حالت استراحت گفته می شود. MET به صورت ۱ کیلو کالری/کیلوگرم/ساعت تعریف می‌شود و تقریباً معادل انرژی مصرفی در حالت نشستن آرام است.